dinsdag 20 mei 2014

Sledtraining. De enkele reis naar de klote

Het is inmiddels alweer een paar weken geleden, maar vergeten ben ik het nog niet. Omdat mijn sportvriend Ab en ik altijd op zoek zijn naar nieuwe uitdagingen besloten we  - na een eerdere kennismaking met de powersled - de 2-daagse Power Sled opleiding van Overload Worldwide te volgen op 6 en 7 mei. Hoe we deze 2 dagen hebben beleefd (en overleefd) deel ik hier graag met jullie. 



Sled training
Sledtraining. Powersled. Er ontstaat een vraagteken en een glimlach tegelijk op het gezicht van mensen in onze omgeving als we deze term uitspreken. Als we het vertalen naar het Nederlands, betekent het dus gewoon sleep training. Het is een slee met gewichten erop. Sleep training is één van de beste methodes om met low impact, maar op een toch progressieve en functionele manier je lichaam sterker te maken. 


Meer dan slepen
Als je denkt dat we twee dagen alleen maar aan het 'sleeën' waren, dan heb je het goed mis. Dag 1 was killing vanwege de enorme hoeveelheid theorie. Ze noemen het ook wel de Overload Principle, want achter elke beweging zit een gedachte met een daarbij behorend resultaat. Met een redelijk weggezakte kennis, stond ik weer in no time op scherp ;-). 

Actie!
Als we eindelijk met de praktijk starten, mag ik een slee delen met mede cursist Anne. Een enorme powerchick waarvan ik hoop dat ik net zo krachtig overkom als zij. De eerste oefeningen zijn onwennig maar ik voel elke spiervezel in m'n lijf. Dat een simpele slee zo veel diversiteit biedt in oefeningen verrast me. Het is vooral erg veilig, traint fijn en je kunt bijna elke spier trainen. Als we de slee van punt A naar punt B moeten slepen in een zo snel mogelijke tijd dan voel ik de explosiviteit in heel m'n lijf. Zowel kracht als conditie. 



Kotsen!
Dag 1 was dus een beetje inkomen qua praktijk, maar de theorie was echt pittig. Gelukkig wensen ze ons veel succes voor dag 2 wat nogal een verschrikking schijnt te worden voor het praktijk gedeelte. Cursisten die bekend zijn met Overload weten dat een potje kotsen tijdens deze opleiding er zomaar bij kan horen. Ieekkssss! Ik wil niet kotsen! Of zoals Anne het noemt: Dag 2 is de enkele reis naar de klote :-). Jaja, ik ben bereid op het ergste dus.

De dag van de waarheid
Heb ik gekotst of niet? Heb ik het gered of niet? Ik merk dat Ab en ik in tegenstelling tot andere cursisten - die als fulltime personal trainer, fysio of sportinstructeur werken - ons echt hard moeten inzetten om alle theorie in één keer te begrijpen maar interessant is het zeker. Tijd voor de laatste killing opdracht van vandaag: go hard or go home. Give it all. Don't quit. Nouja, kijk vooral zelf naar een deel van de opdracht en de foto's ;-). 


Ik was tijdens onderstaand filmpje echt pissig op Ab omdat ie me aan het filmen was, terwijl het achteraf best leuk was om anderen te laten zien hoe stuk je kan gaan met een slee. Wist je trouwens dat ik even een moment dacht aan m'n bevalling? ;-)



Binnenkort willen we de Sled Training gaan inzetten tijdens onze SportHeroes Bootcamp trainingen. 

De voordelen van de Power Sled:
  • het is ideaal voor vetverbranding
  • het is zeer geschikt voor zowel krachttraining, als voor het vergroten van explosiviteit
  • het is zeer veelzijdig (grote variatie aan oefeningen) en overal te gebruiken
  • het is zeer geschikt voor revalidatie
  • het is heel goed en veilig te gebruiken door ouderen
  • de oefeningen hebben een goede transfer naar andere sporten. Hiermee bedoelen we dat je beter wordt in jouw sport door te trainen met de power sled. Ongeacht welke sport dat is.
En nee, ik heb niet gekotst en ik heb ook niemand zien kotsen. Pffiieeew... Of ik dan wel alles gegeven heb? 200% en meer. Ik hoop niet dat ik je heb bang gemaakt, want gelukkig kun je met Sled training zelf bepalen tot hoever je gaat. Work hard, feel great dus. 

High five, 
Marloes (en een beetje van Ab)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten